Jan 10, 2010

HIJRAH LAGI....

Setelah kian lama blog ini kubiarkan sepi tanpa sebarang khabar,kini minda dan jiwa ku meruntun untuk menekan kekunci di notebook ini bg mengisi ruangan 'new post' yg sudah bersarang lelabah dek lama tiada berisi...
Zuriatku yg kedua kini beusia 4 bulan..sudah mula pandai mengagah,tertawa dan sudah punya minat pada pergerakan sekeliling.Anak ku yang sulung pula sudah menjangkau usia 2 tahun,Uwais Al Qarni.
1 April 2008.detik bermakna buat diriku sekeluarga.Tarikh keramat yang menjadi titik tolak pengalaman manis bergelar seorang kakitangan MARA.Mrsm Serting satu institusi pengajian telah memulakan operasinya pada 1993 dan telah melahirkan ramai cendekiawan beasaskan sains dan teknologi .Bumi usang itu menerima kehadiran seorang insan yg serba kekurangan ini dengan lambaian dedaunan pohon sena yang setia menabur bakti mmberi redupan pada makhluk yg menumpang di bawahnya.Tiada pernah merungut,mogok mahupun meleter pabila tangan2 nya dikerat oleh pekerja unit pembersihan.
1 tahun 9 bulan merupakan 1 tempoh yang singkat namun dalam tempoh itu aku belajar pelbagai jenis pengetahuan baru,belajar cara bergaul,belajar cara belajar dan juga belajar cara mengajar.Sambil ditemani rakan taulan yang amat rasi dengan personaliti dan identiti yg berbeda.
Sudah kuduga dr awal lagi,program Ulul Albab yang kami bincang kan 2 tahun yang lalu pasti memerlukan khidmat bakti dari diri yang serba kekurangan dan lemah ini.Bertitik tolak dr perjumpaan kecil di Ancasa Hotel PD,seterusnya ke Kota Putera,akhirnya satu keputusan mewujudkan 1 lagi program ULUL ALBAB selepas Kota Putra,lokasi dan institusi yang dipilh dan terpilah mewakili zon Selatan adalah MRSM GEMENCHEH.
Tuan Haji Ghazi,seorang pengetua yang disenangi oleh semua kakitangan dibawah pemerintahannya,biarpun ada satu dua perkara yang dianggap remeh,tapi tidak pada beliau.Kadang2 menimbulkan rasa kurang senang,tapi sudah resam organisasi,ketua adalah ketua apatah lagi seorang pengetua.
Kini aku bakal memulakan 1 lembaran baru.Penghijrahanku ke bumi Gemencheh terpaksa kurelakan jua,berat badan ini,berat lagi perasaan meninggalkan Serting serta sekalian yang ada.
Fikiranku sejak akhir2 ini agak banyak memproses data baru serta andaian2 yang positif dan negatif,bagaimana gaya kerja di tempat baru,tekanan,harapan dan suasana yg bakal kutempuhi bermula pada esok 11/1/2010..
YA ALLAH,TERIMA LAH HIJRAH KU INI SEBAGAI 1 JIHAD UNTUK ISLAM..PERMUDAHKAN SEGALA URUSANKU,JADIKAN TIAP IDEA DAN ILHAM MILIKMU ITU IBADAH DALAM MENCAPAI REDAMU..

0 pandangan anda:

Related Posts with Thumbnails